maanantai 13. huhtikuuta 2015

Valehtelijat, huijarit

Jostain klikkasin Facebookin kissavideota, vai koiranpentuko se tällä kertaa tanssi yhdellä jalalla, astui pää edellä pahvilaatikkoon ja vihelteli samalla takaperin Yesterdaytä tai Jätkän humppaa. Joka tapauksessa kotitekoisen eläinsirkusnumeron kautta päädyin viihdesivustolle, missä katseeni osui mainokseen. Siitä näpsäyksen päässä aukeni sivusto ja musta videoaukko. Käyntiin.

Quantum Vision System – ratkaisu, josta maailman optikot ja koko alan teollisuus ”suuttuivat”, markkinoija ilmoitti. Esiin astui ilman ainuttakaan ylimääräistä sanaa tai spontaania miettimistaukoa artikuloiva valkotakkinen mies, joka esitteli pitkän tovin jälkeen itsensä, Doctor Kemp. Ensimmäiset  minuutit hän kaiveli silmälasien, piilolinssien ja laserleikkausten haittapuolia ja sitä, miten ne lopulta eivät paranna vaan heikentävät näköä entisestään. Etenkin kalliista laseremenetelmästä esitettiin maailmanlopun uhkakuvia, pysyvää sumenemista, kaihia, tehokasta. Noin seitsemän-kahdeksan minuuttia saarnaa kuunneltuani sisäinen hjallisharkimoni kuitenkin huudahti:”Sano nyt jo p*rkele se asias!” Ja katso, tulihan se sieltä: mullistava menetelmä, jonka tuloksena ”sinäkin saisit takaisin 20/20 näön jo viikossa”. Lopullinen luopuminen silmälaseista – ja niiden kustannuksista – vaikuttaa itsessään houkuttelevalta kenestä tahansa kaltaisestani moniteholinssien kuluttajasta.

Todistajavoimin luvattiin, että tilanne paranisi selvästi jo muutamassa päivässä. Väitteiden tueksi videolla esiintyi liuta tavallisen näköistä arkivaatetettua väkeä kertomassa ihmeistä. ”Jo muutaman harjoituskerran jälkeen näkö oli parantunut”. Yksi esiintyjistä oli todella hankalannäköisillä silmälaseilla varustettu nuori poika, joka oli kuulemma vaarassa menettää näkönsä kokonaan. Doctor pureutui hänen tilanteeseensa erityisen tarkasti, käytetyn auton kauppiaan tavoin koko ajan uskottavuutta tavoitellen. Muista aina laittaa lapsi mukaan, kun haluat maksimaalisen tunnereaktion katsojalta.

Katselin videota noin 10 minuuttiin saakka. Näpsäytettyäni itseni ulos kuvatallenteen vaikutuspiiristä selaimeni sekosi ja alkoi syöttää toinen toistaan halvempia tarjouksia ”Quantum Vision System” -kirjasta ja kaupanpäällisiksi vielä mitä Quantum-muistinparannuskikkakirjoja, elämänhallintaa, lopulta valtava määrä sälää, ”koska Dr Kemp halusi antaa enemmän kuin kukaan osasi pyytää”. Ovh 37 taalaa, nyt koko läjä 27 taalalla. Melko edullista, ruudun täydeltä, kaikki tunnetut kansainväliset luottokortit ja PayPal, secured payment, special price, ends today! Paitsi että.

Dr Kempin ”käänteentekevät” silmälihasharjoitukset ovat ilmaisia, vanha juttu. Harjoittelu tekee hyvää aina kaikille lihaksille, mutta luvattuja vaikutuksia ei ole riippumattomasti selvitetty, etenkin nopeutta sietää epäillä. Kelpaa pitää mielessä yksi journalismin kuningasajatuksista: jos se on jonkin alan sensaatio, se on ISO. Siitä todennäköisesti olisi jo lausahdettu isoin kirjaimin YLE:n pääuutisissa ja Hesarissa, unohtamatta Kälviän seudun sanomia. Jos se sensaatio olisi olemassa.

Sandiegolaisen kuluttajavalistussivuston mukaan mitään Dr Kempiä tai hänen urahistoriaansa ei löydy Internetistä. Sivusto epäilee myös, että todistelut menetelmän nopeista vaikutuksista ovat täysin keksittyjä ja asiaa videolla hehkuttavat ihmiset näyttelijöitä. Toisin sanoen, voimakasta harhaanjohtamista, suomeksi: valehtelua.

Tähänkö olemme menossa? Olemattomia tuotteita, olemattomia asioita ”pikkurahalla”? Toisaalta, jos riisumme kaiken moraalin ja etiikan ja muut inhimillisyyttä sivuavat hyveet pois, rahantekokoneena Quantum Vision System edustaa puhdasta neroutta. Moni innostuu – ostaa ”halvalla” – viitsimättä googlailla videon tekijöiden taustoja saati vaikuttimia. Kympeistä tulee satasia, satasista tuhansia ja ehkä miljoonia tekijöiden tileille. Mistä tiedämme, milloin customer review -osuudet ovat todellisia, milloin eivät? Todennäköisesti siitä, että jos se on liian hyvää ollakseen totta, se tuskin on totta.

Suomeksikin on ilmestynyt  useita ”Laihdutusneuvo, joka suututti lääkärit” -tyyppisten otsikon alla kulkevia mainoksia ympäri Internetiä. Mainosmiehellä ei oikein häntä heilu, sillä tämä on mainonnan ongelma: arvostus laskee alalla entisestään, niin paljon markkinoinnin ja mainonnan nimissä tehdään siisteihin kuoriin pakattua ruskeaa viemärintäytettä.


Pysy tarkkana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti